Supervision

Supervision skal føles rammesat og struktureret og samtidig have en åbning til det uforudsigelige og improviserede. Den skal invitere til læring såvel som være en reflekterende proces orienteret mod praksis. Supervision er let og også besværligt og indeholder paradokser, som vi alle i vores faglige liv udfordres af. Supervision er afhængigt af, at der skabes tillidsfulde rum, hvor den dialogiske og reflekterende praksis leder til erkendelser og ændringer af veje i den daglige praksis og ved faglige udfordringer. Supervision skal opleves, som om man får fornyet energi og ens engagement tændes for nye tanker og videns spor. Supervision skal lede os mod en oplevelse af, at vi bliver klogere på egen og fælles praksis. 

Min intention for et supervisionssamarbejde er, at vi tager afsæt i konkrete hændelser, faglige episoder, der kalder på et refleksivt blik og fornyelse af adfærd. Vi arbejder med både den faglige såvel som personlige udvikling i supervisionsrummet, således at handlekapacitet og det faglige udsyn øges. Jeg tilbyder supervisioner både som individuelle og gruppeforløb. Jeg arbejder med afsæt i respons baseret praksis, systemisk teori og metoder samt en psykodynamisk forståelse. Der arbejdes med forskellige former af refleksionsfeedback. Jeg arbejder både med offentlige såvel som private organisationer. 

Ved særlige komplekse sessioner kan der vælges at arbejde med afsæt i den traumeinformerede tilgang. Indenfor det socialfaglige arbejdsfelt er mange medarbejdere udfordret på deres kropslige reaktioner ved arbejdet med mennesker. I de tilfælde kan der efter aftale vælges at skifte metode, således supervisionen bliver med afsæt i en traumeinformeret tilgang. Dette er ofte relevant efter akutte episoder med vold, udadreagerende adfærd eller krænkende kommunikation. Traumeinformeret tilgang kan forebygge forråelse, omsorgstræthed og lignende.

Mit metodiske afsæt er en kombination af systemiske og oplevelsesorienterede psykoterapeutiske tilgange. Endvidere inddrages kreative metoder som brugen af metaforer til refleksion, grafisk facilitering som vej til fælles refleksivitet og designtænkning. 


 
 
Supervisionsarbejdet vil ofte kredse om følgende:

•Faglige udfordringer og dilemmaer
•Trivsel, samarbejde og kommunikation om arbejdsopgaverne
•Implementering af metoder
•Gruppen er aktivt deltagende. Det kan være som reflekterende team, feedbackgrupper eller ved at bevidne processen
•Der arbejdes med personlige indsigter og derigennem bearbejdning af mønstre og reaktioner
•Kan være med afsæt i en voldsom hændelse på arbejdspladsen, hvor der dels ydes psykisk førstehjælp og dels et refleksionsrum i en rolig og tillidsfuld kontekst
  •Der kan arbejdes med afsæt i arbejdspladsens valg af metoder
•Fokus på fælles faglig læring, der højner såvel de faglige som de personlige kompetencer i organisationen
 

Målet for supervision er at skabe fælles indsigter samt fælles veje til handling. Effekten af supervision er ofte anerkendelse af kompetencer og derved øget organisatorisk arbejdsglæde. 

Session: 

Individuel supervision: 1 time

Gruppesupervision: 2 timer (andet aftales på forhånd)

Anbefalet størrelse for grupper: op til 8 personer.